Gas Natural Fenosa completa el 70% del corredor de càrrega de gas París/Algesires per al transport per carretera

• La multinacional energètica, a través del projecte BESTWay, lidera aquest corredor per contribuir al desplegament a gran escala del gas natural com a combustible alternatiu.
  • El projecte es compon de nou estacions de proveïment des del nord de França fins al sud d’Espanya per enllaçar amb altres corredors europeus de mobilitat sostenible.
  • BESTWay inaugura un punt de subministrament de gas a Jaén i els propers mesos completarà el projecte amb l’obertura de dues estacions de servei.

GAS NATURAL FENOSA, a través del projecte Boosting Energy Sustainable fuels for freight Transport in European motorWays (BESTWay), ha aconseguit completar el 70% del corredor atlàntic de gas natural liquat (GNL) i gas natural comprimit (GNC) que uneix París amb Algesires a través de nou punts de proveïment i l’objectiu del qual és contribuir al desplegament a gran escala d’aquest combustible en el transport per carretera.

Aquest nou avanç en BESTWay s’ha aconseguit gràcies a la inauguració d’un dels punts de proveïment de gas a Jaén, al terme municipal de Guarromán, que resulta de gran importància atesa l’estratègica situació d’aquesta localitat pel que fa al transport de mercaderies. Els propers mesos es posaran en marxa les altres dues estacions de servei que completen el projecte BESTWay i que s’ubicaran a Madrid i Jerez.

En el marc d’aquesta fita, BESTWay ha celebrat unes jornades formatives sota el guiatge de l’alcalde de Guarromán, Alberto Rubio, adreçades a transportistes, empreses i particulars amb l’objectiu de donar a conèixer aquest projecte i els avantatges del gas natural en el transport.

El responsable d’Explotació d’Instal·lacions Oest de GAS NATURAL FENOSA i coordinador del projecte BESTWay, Javier de Pablo, ha estat l’encarregat d’explicar al més de mig centenar d’assistents el projecte, que suposa un impuls per als combustibles sostenibles per al transport.

De Pablo ha destacat durant la seva intervenció que les estacions de càrrega de BESTWay “incorporaran solucions avançades per a la gestió i les operacions remotes. A més, s’està desenvolupant una infraestructura TIC per oferir serveis i aplicacions que millorin la interoperabilitat i, alhora, garanteixin l’accés públic a l’estació”.

Aquest projecte està finançat per la Unió Europea, a través del programa Connecting Europe Facility (CEF), la qual cosa suposa un decidit suport per part de les autoritats europees en un moment en què la penetració del GNV ha d’assolir el 5% el 2020, de manera que iniciatives com BESTWay són fonamentals per cohesionar aquest creixement i apropar-se a nivells de maduració com els dels Estats Units o la Xina.

Algunes novetats i avantatges tecnològics de BESTWay són:

• Més avanç en processos d’identificació i desplegament de serveis de valor afegit per a transportistes, així com la millora en la logística, la qualitat i la seguretat en les operacions de recàrrega de GNC/GNL.
  • Ajuda a implementar solucions noves i factibles per a l’estandardització i la regulació de les diferents normatives europees.
  • Assegura l’operabilitat entre els usuaris a les estacions de servei, com per exemple els sistemes de pagament i els procediments operatius i de seguretat.
  • Impulsa factors com la identificació de l’usuari a l’assortidor (smart dispenser) en els sistemes de pagament i fidelització, així com la motorització i el control de l’estació, l’optimització de l’operació, millores en l’eficiència energètica o el suport al manteniment.
  • Disseny d’un sistema de formació i acreditació dels conductors per augmentar les mesures de seguretat en el proveïment de GNL.

La visió dels experts

A la jornada, a més, han estat presents experts del sector que han analitzat els avantatges de l’ús del gas natural tant com a solució real a una mobilitat més sostenible, com a alternativa per millorar la qualitat de l’aire i disminuir la contaminació.

Així, M. Ángeles Herranz, Product Manager de Llarga Distància de Scania Ibérica, ha afirmat que “el transport està passant per un moment important de canvi i la clau d’aquest canvi per als propers anys és la sostenibilitat. El gas natural i, principalment, el gas renovable són una de les principals opcions per a les pròximes dècades, de manera exclusiva i també en combinació amb altres tecnologies alternatives”.

Per la seva banda, José María Chamizo, director de Desenvolupament de Negoci de Gas Natural d’hIVECO Espanya, ha ofert la seva visió sobre la matèria durant la seva ponència, parlant de l’aposta de vehicles GNC/GNL i l’àmplia oferta de vehicles sostenibles que ofereix la companyia a la qual pertany. Chamizo ha manifestat que “IVECO, com a pioner en la tecnologia de gas natural i amb els seus llançaments recents, ha fet un pas més enriquint la seva oferta de productes. Això suposa un avanç en la transició energètica actual de què la companyia que represento està orgullosa de formar part”.

Nere De Achurra, directora comercial de Volvo Trucks, ha explicat el compromís que tenen amb la cura del medi ambient i els beneficis del GNL com a combustible: “amb aquests camions es redueixen en un 20% les emissions de CO2 i un 100% amb biogàs”. Volvo és l’únic fabricant de camions que ofereix un motor de GNL basat en tecnologia dièsel. “Per a les operacions de transport amb alta càrrega útil i alta velocitat mitjana, com el transport pesant a escala regional i de llarga distància, es necessita un parell motor alt i una gran potència. Això fa que els camions compleixin el rendiment desitjat per qualsevol conductor.”

A més, la jornada ha comptat amb una exposició de vehicles i camions que estan propulsats per gas natural vehicular, a la qual han pogut accedir tots els assistents a l’esdeveniment per comprovar com funciona un cotxe amb aquest combustible.

Gas Natural Vehicular

El gas natural és una alternativa real que permet reduir la dependència del petroli en tots els segments de la mobilitat: En aquest sentit, GAS NATURAL FENOSA és l’empresa espanyola líder en serveis de mobilitat de gas.

El gas natural vehicular és una alternativa real que està permetent millorar la qualitat de l’aire de les nostres ciutats, ja que redueix en més d’un 85% les emissions d’òxids de nitrogen i en gairebé el 100% les partícules en suspensió, principals contaminants que afecten la salut humana, i a escala global, fins a un 30% les emissions de CO2, principal gas amb efecte d’hivernacle. A més, els motors de gas natural produeixen fins a un 50% menys d’emissió sonora i vibracions que els motors dièsel.

Més enllà dels avantatges mediambientals, el gas natural és un combustible molt competitiu des del punt de vista econòmic si es compara amb el gasoil i la gasolina, ja que es poden aconseguir estalvis d’entre el 25% i el 50% en funció de la solució adoptada.

A més, segons l’Associació Espanyola d’Avaluació d’Impacte Ambiental (EIA), les reserves provades de gas natural convencional i no convencional assoleixen els 250 anys, per la qual cosa se’n garanteix la disponibilitat a llarg termini.

L’evolució del vehicle de gas natural està experimentant un creixement exponencial. En els 10 darrers anys, el parc de vehicles que utilitzen aquest combustible s’ha multiplicat per 6, xifra que supera el 27% si es compara respecte a l’últim any.

Per donar suport a aquesta expansió dels vehicles propulsats amb gas natural, actualment hi ha dos projectes liderats per Gas Natural Fenosa: el BESTWay esmentat i el projecte ECO-GATE, que implica la construcció de més de 20 gasineres als corredors atlàntic i mediterrani de la xarxa de carreteres d’Espanya, França, Alemanya i Portugal. A més, la multinacional energètica ha anunciat recentment que d’aquí a finals del 2018 preveu duplicar les seves estacions de proveïment arribant a assolir les 100 gasineres a tot el país.