Gas Natural Fenosa posa en marxa un projecte pilot de producció de gas renovable a Catalunya

• La planta pilot, ubicada en una depuradora a Sabadell, permetrà produir gas natural a partir de diòxid de carboni i aigua.
  • L’objectiu és cobrir la necessitat dels sistemes energètics actuals i futurs de poder emmagatzemar energia de forma química, i resoldre així el repte d’emmagatzemar energies renovables a gran escala.
  • Aquest projecte innovador està englobat en el concepte Power-to-Gas, que es basa a convertir i emmagatzemar els excessos d’electricitat provinents de fonts renovables aleatòries, com la fotovoltaica i l’eòlica, en gas metà.

GAS NATURAL FENOSA ha posat en marxa una planta pilot de creació de gas renovable (metanació), una iniciativa que s’emmarca dins de la seva estratègia de producció de gasos renovables compatibles amb el subministrament de gas natural. Es tracta d’un projecte conjunt amb l’Institut de Recerca en Energia de Catalunya (IREC) i l’empresa derivada alemanya Ineratec GmbH, amb la qual ha col·laborat en el disseny, la construcció i la posada en marxa de la planta, situada a la depuradora d’aigües residuals de Sabadell, que tracta l’aigua de 200.000 habitants de l’àrea metropolitana de Barcelona.

GAS NATURAL FENOSA és la responsable de la construcció, la posada en marxa i les proves d’aquesta planta pilot, així com del disseny, la instal·lació i el seguiment del sistema de monitoratge de gasos de tota la planta, que inclou el pilot d’upgrading de biogàs que duu a terme Cetaqua i el pilot de metanació que desenvolupa la companyia.

La iniciativa s’emmarca en CoSin, un projecte de la Comunitat RIS3CAT Energia, creada per la Generalitat de Catalunya a través d’ACCIÓ, en la qual s’engloben projectes de recerca industrial, desenvolupament experimental i innovació orientats a transformar el sector energètic envers un model més sostenible i eficient. GAS NATURAL FENOSA és líder del projecte i coordina també les activitats amb altres socis i amb la Comunitat RIS3CAT Energia. El projecte CoSin està cofinançat pel Fons Europeus de Desenvolupament Regional de la Unió Europea en el marc del Programa Operatiu FEDER de Catalunya 2014-2020 i per ACCIÓ, mitjançant la Comunitat d’Energia RS3CAT.

L’objectiu principal del projecte CoSin és desenvolupar combustibles sintètics a partir de carboni d’origen biogènic i aigua. Amb això, es pretén cobrir la necessitat dels sistemes energètics actuals i futurs de poder emmagatzemar energia de forma química, i resoldre així el repte d’emmagatzemar energies renovables a gran escala, contribuint a la millora del medi ambient i a la disminució d’emissions de diòxid de carboni. Es preveu, a més, la possible utilització de fonts de carboni com la biomassa forestal, purins o llots de depuradora que aporten un valor social i mediambiental afegit.

Aquest projecte innovador està englobat en el concepte Power-to-Gas, que es basa a convertir i emmagatzemar els excessos d’electricitat provinents de fonts renovables aleatòries, com la fotovoltaica i l’eòlica, en gas metà. Aquestes tecnologies d’emmagatzematge són importants a Espanya ja que, els quatre darrers anys, ha produït el 40% de l’electricitat a partir d’energies renovables. L’avantatge més important d’aquesta estratègia és que el gas d’origen renovable pot ser transportat i emmagatzemat en la infraestructura de gas actual.

La capacitat d’emmagatzematge de gas a Espanya és de prop de 30 TWh, la qual cosa implica que es podria emmagatzemar tota l’electricitat renovable generada pels parcs eòlics durant sis mesos. Un altre avantatge d’aquesta tecnologia és que obre la porta a reduir les importacions de gas natural d’origen fòssil i redueix les emissions de diòxid de carboni de les plantes de tractament d’aigües.

La tecnologia que es desenvoluparà a Sabadell consisteix en la producció d’hidrogen i la seva combinació amb diòxid de carboni procedent de biogàs. En aquest procés, només són utilitzats com a reactius l’aigua i el gas amb efecte d’hivernacle. La reacció de metanació es duu a terme en condicions de temperatura i pressió habituals en els processos industrials. La legislació actual espanyola és molt restrictiva i exigeix un percentatge de metà superior al 95% per ser injectada a la xarxa de gas. En aquest sentit, el procés de metanació i el sistema de monitoratge estan expressament dissenyats per al cas espanyol.

L’operació experimental de la planta pilot s’ha iniciat al maig, i està previst que tingui una durada d’un any i mig.