Gas Natural Fenosa i Endesa fan per primera vegada a Espanya una transacció d’energia amb la tecnologia blockchain

• Aquesta tecnologia permetrà una tecnificació més elevada en el mercat de l’energia i aplica el desenvolupament i la implantació de solucions innovadores que poden redundar en un estalvi de costos per a agents i clients.
  • L’operació ha estat possible gràcies a la iniciativa Enerchain, en la qual col·laboren 39 grans companyies energètiques que impulsen el desenvolupament d’aquest projecte per provar operacions de compravenda d’energia basades en tecnologia blockchain.

Gas Natural Fenosa i Endesa s’han convertit en les primeres companyies de la península Ibèrica a fer una operació de compravenda d’energia fent servir la tecnologia blockchain (cadena de blocs). En concret, les companyies han dut a terme una transacció per un volum total de 5,95 GWh de gas natural.

L’operació ha estat possible gràcies al projecte conjunt Enerchain que actualment inclou 39 empreses energètiques europees, entre les quals es troba Enel (grup al qual pertany Endesa), que farà transaccions d’energia a través d’una infraestructura descentralitzada basada en blockchain. Durant l’any passat ja es van efectuar transaccions de demostració i avui, a la fira E-World, que aquests dies se celebra a Essen (Alemanya), s’ha tancat la primera operació real de compravenda.

“Amb aquesta operació Gas Natural Fenosa demostra el seu compromís amb la innovació” han assenyalat David Guerra, director de Trading, i Susana Calvo, subdirectora de Negocis Emergents de la multinacional energètica. Així mateix, apunten que “Blockchain és una tecnologia, que si bé ha de superar alguns reptes rellevants, té el potencial de transformar molts àmbits de l’activitat de les empreses energètiques de les quals els majors beneficiats seran els nostres clients, tant en preu com en servei”.

Per a Javier Alonso, director de Trading d’Endesa, “en aquest projecte aprofitem tecnologia d’avantguarda per crear una plataforma de negociació que podrà permetre reduir costos d’aprovisionament d’energia i crear valor per als consumidors, en línia amb la filosofia Open Innovation del Grup Enel“.

El projecte va començar el maig de 2017 i és la primera plataforma de negociació de productes d’energia amb lliurament físic amb execució descentralitzada. La plataforma permet fer transaccions de gas i electricitat per a qualsevol zona europea i per a qualsevol període de lliurament, des del molt curt termini fins a operacions amb càrrega base anual.

La tecnologia blockchain

La plataforma Enerchain desenvolupada per l’empresa de programari alemanya Ponton, està basada en la tecnologia blockchain, o cadena de blocs. Amb aquesta tecnologia són els mateixos participants del mercat els que, amb els seus sistemes, validen i certifiquen les transaccions, cosa que permet reduir els costos d’intermediació i augmentar l’eficiència de la cadena de valor, al mateix temps que es garanteixen transaccions segures i ràpides.

Una vegada aprovada l’operació, el bloc que la registra s’afegeix a una cadena on queden incorporades totes i cada una de les operacions que es facin, les quals s’emmagatzemen simultàniament en el conjunt de nodes de la xarxa.

Gas Natural Fenosa

GGas Natural Fenosa és una multinacional líder en el sector de l’energia, pionera en la integració del gas i l’electricitat i present a més de 30 països. El grup presta serveis a prop de 22 milions de clients a cinc continents i opera una capacitat instal·lada de generació d’electricitat de 15,5 GW amb un mix de tecnologies diversificat.

Amb aquesta nova iniciativa Gas Natural Fenosa demostra la seva aposta decidida per la innovació i la tecnologia aplicada al sector energètic, la qual s’emmarca en altres projectes de la companyia com el recentment presentat DirectLink, el primer sistema de transferència de GNL flotant universal del món, o el desenvolupament de projectes associats al gas renovable, entre d’altres.

La innovació a Endesa

Com a part de la filosofia Open Power del grup Enel, Endesa aposta per un model d’innovació oberta com a vehicle per abordar els reptes de les seves diferents línies de negoci, un model d’innovació col·laborativa amb proveïdors, centres tecnològics i de recerca, universitats i startups, entre altres actors. L’objectiu és desenvolupar una nova cultura de la innovació que permeti generar solucions creatives capaces de transformar el model energètic actual.

Sota aquest model, Endesa pretén combinar el coneixement intern amb el talent extern per desenvolupar solucions en els àmbits de la generació distribuïda; l’autoconsum; la petita renovable; l’emmagatzematge energètic; la mobilitat elèctrica; l’eficiència energètica; l’automatització de la llar; l’experiència de client; la relació digital amb el client; i el big data, entre d’altres.