El nou consumidor d’energia exigeix transparència, preus raonables i un ús sostenible

• Experts de diferents sectors analitzen el perfil del nou consumidor d’energia en “Els Juliols”, curs d’estiu organitzat per la Fundació Naturgy juntament amb la Universitat de Barcelona.
  • Durant una setmana, més d’una dotzena d’experts van abordar qüestions com la pobresa energètica, la importància de la digitalització i la connectivitat amb el nou consumidor energètic, així com l’impacte del sistema en el medi ambient i la salut humana.

La Fundació Naturgy va organitzar, aquesta setmana a Barcelona, la XIII edició del curs d’estiu “Els Juliols”, realitzat en col·laboració amb la Universitat de Barcelona, aquest any, sota la temàtica “El nou consumidor d’energia”. Durant cinc dies, dotze experts de diversos camps relacionats amb tecnologia, economia, societat, ciència i comunicació van aprofundir en el perfil del nou consumidor i en les seves inquietuds i interessos dins del model energètic actual.

El  director general de la Fundació Naturgy, Martí Solà, va inaugurar dilluns el curs juntament amb el Rector Magnífic de la Universitat de Barcelona, Joan Elías García, i el catedràtic de Recursos Energètics de la Universitat de Barcelona, Mariano Marzo, que també va actuar com a conductor del seminari.

La sessió va arrencar amb la ponència “L’era de la diversificació energètica: cap al mix més divers de la història” per l’expert Marino Marzo, que va fer un breu repàs dels principals factors que afecten la transformació de l’escenari energètic. “Anem cap a l’era de la diversificació energètica, de manera que arribarem a una proporció de consum de combustibles no fòssils i fòssils d’un 40, 50 i 60%”, va apuntar.

L’expert i gerent de sector utilities de The Boston Consulting Group, Javier Argüeso, va ser l’encarregat d’iniciar el segon bloc de la jornada, amb la seva intervenció “Cap a on va el consumidor d’energia avui? Una visió des del punt de vista de l’empresa”.  El consultor va destacar la manera en què el perfil del consumidor està canviant: “busquem conveniència, experiència única i, alhora, s’està produint un canvi tecnològic que permet canviar la manera en què les empreses es relacionen amb els clients: som a l’era de la dada”. En aquest entorn, “les empreses energètiques tenen una oportunitat per oferir nous serveis”, va explicar Javier Argüeso.

Per la seva banda, la sessió de dimarts va abordar dues qüestions clau al sector, com la informació i la transparència.  La jornada va començar amb un cas pràctic sobre l’estratègia de comunicació de les empreses energètiques sota el guiatge de Sonia Domènech, directora a l’agència de comunicació Román y Asociados, qui va enumerar els diferents stakeholders que cal tenir en compte i la importància de dur a terme una “comunicació transparent i planificada en la qual tinguem portaveus formats”.

La jornada de dimarts va acabar amb la intervenció del periodista especialitzat en medi ambient i ciència de La Vanguardia, Joaquim Elcacho, qui va apel·lar a la responsabilitat del tractament de la informació sobre energia en els mitjans de comunicació i com l’aparició de nous mitjans especialitzats digitals suposen un factor positiu per a la seva recuperació.

De la pobresa energètica a la competitivitat empresarial

Dimecres, la jornada es va dedicar als preus i els costos que es paguen per l’energia i de com fer front a la factura en cas de problemes econòmics mitjançant diverses iniciatives. María González de Perosanz, consellera tècnica de la Subdirecció General d’Energia Elèctrica del Ministeri per a la Transició Ecològica, va explicar el funcionament del bo social a Espanya. “És el principal mecanisme de protecció per al denominat consumidor vulnerable d’energia elèctrica, emmarcat dins d’un conjunt de línies d’actuació destinades a augmentar la protecció del consumidor al sector elèctric”, va destacar la consellera, i va estimar que dos milions de llars a Espanya són potencials beneficiaris d’aquest bo.

Per la seva banda, la responsable de Projectes Socials de la Fundació Naturgy, Ester Sevilla, va explicar les diferents causes i els graus de vulnerabilitat energètica que es categoritzen en sis nivells segons tipologia i situació de família afectada. “Les causes de la vulnerabilitat energètica són la falta d’ingressos de les famílies, la deficient construcció d’habitatges i l’alt cost de l’energia, i ara se n’afegeix una quarta: la manca de formació dels consumidors”, va explicar. I va destacar una de les iniciatives de la Fundació Naturgy, l’Escola d’Energia, projecte amb què s’han format més de 6.000 persones divuit darrers mesos, principalment treballadors socials del tercer sector, tècnics d’administracions públiques i membres de famílies vulnerables, per millorar l’eficiència i reduir el consum d’energia. “És essencial conèixer els nostres hàbits de consum per saber la forma en què podem adaptar la factura energètica a les nostres necessitats i ser més sostenibles”, va explicar Ester Sevilla.

Connectivitat permanent amb el nou consumidor energètic

Dijous va obrir la jornada el responsable de Desenvolupament de Negoci de Mesura de ZIV, Txetxu Arzuaga, amb la seva ponència sobre connectivitat i serveis a mida del client al sector energètic. A través d’un cas pràctic, va fer un repàs de la manera en què consumim, a través d’Internet, qualsevol tipus de servei, i com la connectivitat està guanyant terreny en tots els àmbits i té cada vegada més presència en la gestió del consum a la llar. En aquest sentit, va destacar com el nou consumidor d’energia podrà controlar, mitjançant una app des del dispositiu mòbil, l’energia que està utilitzant, i rebrà alertes de quan consumir segons tarifes i franja horària. “Amb aquest sistema, les empreses energètiques poden oferir serveis més adequats tenint en compte els consums i reduir els seus costos operatius”, va destacar.

L’encarregat d’acabar el penúltim dia d’“Els Juliols” va ser Arthur Jouannic, principal analyst de Delta-Ee, que va oferir mitjançant un exemple pràctic els nous serveis i productes basats en la connexió amb el consumidor.

La perspectiva de salut i medi ambient tanquen el curs amb brillantor

La primera intervenció de la jornada de clausura va ser la d’Elena Boldo, científica titular del Centre Nacional d’Epidemiologia de l’Institut de Salut Carles III, amb la ponència “Impacte de les emissions de l’energia en la salut humana: evidències recents”. Durant la seva intervenció, Boldo va exposar com el canvi climàtic i el deteriorament de la qualitat de l’aire es relacionen amb una elevada morbimortalitat: 7 milions de morts prematures a l’any al món, segons l’OMS. I va remarcar la necessitat de “la transició cap a les energies renovables, l’eficiència energètica i la reducció de consum són ja aspectes ineludibles en benefici del clima, de la qualitat de l’aire i de la salut pública”.

Per la seva banda, Jorge Miguel Unsión, tècnic de regulació d’energies de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) de la Direcció d’Energia, va donar les pautes perquè l’impacte del sistema energètic sobre el medi ambient sigui el menor possible. “Des de fa anys, tant a Espanya com a la resta d’Europa, s’ha observat amb preocupació l’increment d’empreses que s’atribueixen qualitats ‘verdes’ o ‘renovables’ a si mateixes, o bé als productes i serveis que ofereixen. En el cas de l’electricitat, s’ha creat un mecanisme transparent i objectiu perquè existeixi un suport veraç que justifiqui aquestes afirmacions per part de les comercialitzadores d’energia elèctrica”.

La Fundació Naturgy

La Fundació Naturgy, fundada el 1992 per la companyia energètica, té com a missió la difusió, la formació, la informació i la sensibilització de la societat en temes d’energia i medi ambient. També desenvolupa programes d’Acció Social tant en l’àmbit nacional com internacional, incidint especialment en actuacions destinades a pal·liar la vulnerabilitat energètica. En l’àmbit cultural, promou accions orientades envers la preservació i la difusió del patrimoni històric del sector del gas i l’electricitat.